Permohonan Terbaik kepada Allah

 خَيْرُمَا تَطْلُبُهُ مِنْهُ مَاهُوَ طَالِبُهُ مِنْكَ 

“Sebagus-bagusnya permohonan yang patut disampaikan kepada Allah, ialah semua yang diperintahkan Allah untuk dikerjakan." 

Jika ada yang patut diminta kepada Allah sebagai hamba, maka yang paling patut ialah mengharapkan kepada Allah agar meneguhkan iman dan keyakinan dengan kemantapan hati yang sungguh-sungguh (istiqamah) kepada ajaran Islam dengan persembahan ibadah. Itulah yang paling bagus dan paling bergengsi bagi hamba yang memohon kepada Allah. Permohonan istiqamah dalam Islam itu sudah termasuk kepentingan dunia dan akhirat. Anda lebih baik meminta kepada Allah hal-hal yang dituntut untuk dikerjakan oleh hamba, seperti khusyu' dalam salat, atau termasuk perintah jihad dalam Islam, baik yang berkenaan dengan kepentingan dunia maupun akhirat, daripada meminta sesuatu yang disenangi, akan tetapi Allah tidak menyukainya. 

Memohon kepada Allah adalah harapan seorang hamba dalam bentuk doa dan usaha yang sesuai dengan perintah Allah dan sunah Nabi Muhammad Adalah sangat baik, apabila seorang hamba memohon kepada Allah, agar selalu mentaati-Nya, melaksanakan ibadah tanpa halangan, agar Allah memudahkan segala yang berkaitan dengan urusan Islam dan umat Islam. Demikian juga memohon kepada Allah agar terlepas dari tidak tergelincir kepada perbuatan maksiat dan dosa, serta diberi kekuatan untuk melaksanakan semua ketaatan. Memohon pula agar selalu keadaan zikir dan senantiasa berada dalam suasana tenteram dalam Allah.